środa, 16 lutego 2011

82. Reguły ogólne tworzenia form słabych

W wymowie form słabych i mocnych można zauważyć następujące reguły ogólne:

‒ formy mocne (FM) mają wymowę literową, ortograficzną (bliższą zapisowi); 

‒ w formach słabych (FS) widoczna jest często wymiana samogłoski:

         jeśli w FM jest samogłoska różna od /iː uː/, to w FS jest zwykle /ə/,

         jeśli w FM jest /iː/ lub /uː/, to

                   w FS mamy odpowiednio /ɪ/ lub /ʊ/

                            lub

                   w FS mamy /ɪ/ lub /ʊ/ przed samogłoską, a /ə/ przed spółgłoską.

Dosłownie kilka wyrazów nie wykazuje zmian lub widoczne są w nich zmiany nieregularne.

Oto zestawienie form wg reguł: 

/V/ ≥ /ə/
/iː uː/ ≥ /ɪ ʊ/
/iː uː/
   ≥ /ɪ ʊ/ + V*
   ≥ /ə/ + C*
brak zmiany
zmiany nieregularne
a /eɪ/ ≥ /ə/
am /æm/ ≥ /əm m/*
an /æn/ ≥ /ən/
and /ænd/ ≥ /ən/*
are /ɑː(r)/ ≥ /ə(r)/
as /æz/ ≥ /əz/
at /æt/ ≥ /ət/
but /bʌt/ ≥ /bət/
can /kæn/ ≥ /kən kn/
could /kʊd/ ≥ /kəd/
does /dʌz/ ≥ /dəz/
for /fɔː(r)/ ≥ /fə/
from /frɒm/≥/frəm/
had /hæd/ ≥ /(h)(ə)d
has /hæz/ ≥ /(h)(ə)z/
have /hæv/ ≥ (h)(ə)v/
her /hɜː(r)/ ≥ /(h)ə(r)/*
must /mʌst/≥/məs(t)/
of /ɒv/ ≥ /əv/*
or /ɔː(r)/ ≥ /ə(r)/
saint /seɪnt/≥/s(ə)n(t)/
shall /ʃæl/ ≥ /ʃəl ʃl/
should /ʃʊd/ ≥ /ʃəd ʃd/
sir /sɜː(r)/ ≥ /sə(r)/
some /sʌm/≥/səm sm/
than /ðæn/ ≥ /ðən/
that /ðæt/ ≥ /ðət/
them /ðem/ ≥ /ðəm/
there /ðeə(r)/≥/ðə(r)/
us /ʌs/ ≥ /əs s/*
was /wɒz/ ≥ /wəz wz/
were /wɜː(r)/≥/wə(r)/
would /wʊd/ ≥ /(w)(ə)d/
your /jɔː(r)/ ≥ /jə(r)/
be /biː/ ≥ /bɪ/
been /biːn/ ≥ /bɪn/
he /hiː/ ≥ /hɪ ɪ/*
me /miː/ ≥ /mɪ/
she /ʃiː/ ≥ /ʃɪ/
we /wiː/ ≥ /wɪ/
who /huː/ ≥ /hʊ/
you /juː/ ≥ /jʊ/

do /duː/ ≥ /dʊ /də/*
the /ðiː/ ≥ /ðɪ ðə/
to /tuː/ ≥ /tʊ tə/
him /hɪm/ ≥ /hɪm ɪm/
his /hɪz/ ≥ /hɪz ɪz/
is /ɪz/ ≥ /s z/
not /nɒt/ ≥ /nt n/
our /aʊə/ ≥ /ɑː(r)/
will /wɪl/ ≥ /wɪl wl l/

Objaśnienia:

*) + V ‒ przed samogłoską, + C ‒ przed spółgłoską.

*) OF: Przed spółgłoskami może być /ə/.

*) AND: po spółgłoskach może zaniknąć /ə/, a przed spółgłoską ‒ /d/, jednak /d/ wypada również przed samogłoskami (wymowa typu /dʒəʊəndæn/ może być dwuznaczna: Joe and Ann lub Joe and Dan).

*) HE: spółgłoska + /ɪ/, samogłoska + /hɪ/.

*) HER: spółgłoska + /ə/, samogłoska + /hə/.

*) US: /s/ w let us = let’s oznaczającym propozycję, za wyjątkiem sytuacji bardzo uroczystych, np. let us pray /let əs preɪ/.

*) DO: /d/ tylko w do you /d jʊ/.

1 komentarz:

  1. Myślę, że sama gramatyka faktycznie jest bardzo ważna i na pewno należy ja dobrze poznać przy nauce języka angielskiego. Również dość ważnym jest to, aby już dzieci od najmłodszych lat uczyły się tego języka. Jak czytałam na stronie https://dzielnicarodzica.pl/jezyk-angielski-dla-malych-dzieci-zobacz-dlaczego-warto-zapisac-dziecko-na-zajecia-jezykowe/ to właśnie tam zostało to idealnie opisane.

    OdpowiedzUsuń